Okunskap och bristfällig information

Ibland blir jag trött på okunskap. Och på hur läskigt utbredd den är. Jag kan förstå att inte varje enskild liten människa vet allt men jag kan tycka att när man väl söker hjälp borde man kunna få både hjälp och svar och framförallt bli tagen på allvar. Ibland undrar jag om läkarna ens har koll? Jag kan fortfarande tycka att jag borde blivit "uppfångad" när jag sökte hjälp första gången för 11 år sedan. Att jag sen fick en hyfsat fungerande behandling var ju superbra och jag har nog skrivit det förr men när behandlingen började krångla 2014 valde jag att avbryta den. Hade någon ens nämnt för mig att det kanske inte är "vanlig" mensvärk du har utan det kan vara så att du har endometrios så hade jag nog inte slutat behandlingen utan att rådfråga och jag hade nog inte väntat så länge med att börja den igen när jag upplevde att jag blev sämre och sämre. Menmen, det är gjort och det går inte göra något åt. Det jag är lite förtretad över nu är den bristfälliga information man tycks få av läkarna. Satte in en spiral och de sa att nu kan du ha ungefär som mensvärk ett par dagar.. sanningen var att jag var mer eller mindre däckad och illamående av smärtorna i nästan en vecka. Och de nämnde inte ens att man kan blöda när man satt in spiralen. De sa dessutom att jag kan få som "vanlig" mens nu första gången och sen bör det minska och förhoppningsvis försvinna helt. Nu har jag inte börjat blöda än men om cykeln fungerar hyfsat trots spiralen bör det börja om 2-5 dagar. Jag har dock hört att man kan blöda betydligt mer än vid en "vanlig" mens. Jag har hört talas om folk som blött konstant i månader och där det inte slutat förrän spiralen är ute. Det är säkert inte särskilt vanligt men jag skulle ändå vilja ha ärlig information, inte en förskönad variant.. menmen. Egentligen bör jag inte klaga just nu, jag har haft ett par ganska bra dagar nu! Jag har klarat mig utan värktabletter sen igår morse och har energi! Det är najs, jag kan dock ändå inte låta bli att undra över den infon man får eller kanske inte får... 🤔 
Endometrios., Nu blev det för mycket | |
Upp