Trött, trygg och trött igen

Jag är lika sjuk som förut men lugnare idag. Av någon anledning tänkte jag just så och bestämde mig för att skriva det. Det är sant dock. Jag har varit såhär dålig sen i mars typ och egentligen är jag inte särskilt mycket bättre än men jag är lugnare nu. Som det känns så har inte min kropp särskilt ont av att spiralen sitter där den sitter, förutom första 5-6 dagarna efter insättningen har jag bara min vanliga värk och smärta och jag väntar på att börja blöda nu när som helst. När jag läst på om spiralen verkar de vara så att den antingen fungerar jättebra eller inte alls. En del har stora problem första månaderna som sedan avtar men om problemen inte avtar efter några månader är det bättre att ta ut spiralen helt enkelt. Nu har jag ju som sagt inte börjat blöda än så jag vet inte om det tänker bli kaos men jag tror verkligen inte det. Hade min kropp haft ont av att själva spiralen sitter där hade jag nog redan känt det.. då är det hur jag reagerar på hormonet som är i.. och där säger min läkare att vi kompletterar med mer hormoner om det behövs. Låter enkelt. Hoppas det blir enkelt. 

Gick med i en fb grupp som heter leva med endometrios. Där va det någon som frågade hur folks vardag med endometrios ser ut och jag skrev såhär: 
Jag har ont ungefär alla dagar utom ca 4-6/cykel men det känns lite olika.. De bra dagarna kommer några dagar efter att mensen slutat. Sen kommer ägglosningen. Då hugger det som knivar genom magen för varje steg jag tar och detta pågår i ungefär en vecka. Har jag tur sen får jag ytterligare ca 2 bra dagar innan min "ryggvärk veckan innan mens" börjar. Då värker ryggen konstant och det strålar ut i höfterna och ner i benen. Ju närmre mensen jag kommer desto mer kramper i magen får jag dessutom och det blir jobbigare och jobbigare med toabesöken.. när mensen börjar mår jag illa, vill inte röra mig, kan inte sova mer än korta stunder åt gången och försöker jag ändå jobba fysiskt händer det att jag kräks.. det har hänt att benen vikt sig så att jag inte kan stå upp alls. När jag ställer mig upp svartnar det ofta för ögonen men jag brukar klara mig utan att falla ihop eller svimma. Det gör ont i magen, ryggen, höfterna, insidan av låren och strålar ner i benen. Att gå på toa och skita gör så ont att jag måste hålla i mig så hårt jag kan i något, biter mig själv i armen för att försöka låta bli att skrika och ofta blir jag kallsvettig. Jag är rädd för att jag kommer svimma på toa om det inte vill sig väl.. Mensen varar oftast i 8 dagar och smärtan är värst de första 4 ca men fortsätter hela mensen pluss ca 3-4 dagar till och sen börjar allt om.. jag är egenföretagare och försöker anpassa jobbet efter dagsformen så att säga men det är stressande och svårt att planera.. 

Jag vet inte varför jag känner mig lugnare nu men det gör jag verkligen! Av någon anledning tänker jag att det är så det är, jag vet vad jag har att jämföra med nu och jag vet varför jag har såhär ont. Om den här hormonspiralen har någon effekt lär en hel del av den smärtan dämpas eller försvinna. Jag kommer då inte ha ägglossning och därmed inte ont av det tex. Om blödningen minskar lär även inflammationen och smärtan minska så jag är hoppfull! Jag tror på detta och det för mig trygg. Just nu trött men ändå trygg. Tills nästa gång jag får lite ångest 😝
Endometrios., Nu blev det för mycket | |
Upp